Referensram för lärandeanalytik : God praxis vid införande och användning av lärandeanalytik
Opetus- ja kulttuuriministeriö
28.02.2024
Julkaisusarja:
Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2024:9Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-735-2Tiivistelmä
Målet med denna nationella referensram för lärandeanalytik är att strukturera de centrala aspekterna av lärandeanalytiken till stöd för analytikarbetet i Finland. En sakkunniggrupp som tillsatts av undervisnings- och kulturministeriet (UKM) har utarbetat en referensram för att ta fram gemensamma definitioner, spelregler och bästa praxis för analytikarbetet. Referensramen är avsedd att användas som ett hjälpmedel både för dem som överväger att införa lärandeanalytik och för dem som redan inlett processen. Denna publikation är den andra redigerade upplagan av referensramen, där det tidigare innehållet har kompletterats särskilt i fråga om standarder. Dessutom har de avsnitt som gäller datasekretess och begreppsapparaten utvidgats och preciserats.
Referensramen har delats in i fem delområden med målet att de tillsammans med introduktionen ska skapa en omfattande helhetsbild av ämnet. De tre första delarna av referensramen fördjupar basuppgifterna i inledningen och ger läsaren en mångsidig översikt över de olika skedena av införandet av lärandeanalytik. Detta omfattar allt från fastställande av mål till anskaffning och utnyttjande av analytiksystem, inklusive livscykeltänkandet. Som nytt innehåll i denna uppdaterade upplaga ingår ett informationspaket om xAPI-standarden som stöd för lärandeanalytiken. I det sista delområdet ingår en lista över de viktigaste lagstiftningsmässiga och etiska frågorna. Avsikten är att dessa ska underlätta bedömningen av när det är etiskt och lagenligt att utnyttja lärandeanalytik samt öka diskussionen om utnyttjandet av analytik.
Referensramen har delats in i fem delområden med målet att de tillsammans med introduktionen ska skapa en omfattande helhetsbild av ämnet. De tre första delarna av referensramen fördjupar basuppgifterna i inledningen och ger läsaren en mångsidig översikt över de olika skedena av införandet av lärandeanalytik. Detta omfattar allt från fastställande av mål till anskaffning och utnyttjande av analytiksystem, inklusive livscykeltänkandet. Som nytt innehåll i denna uppdaterade upplaga ingår ett informationspaket om xAPI-standarden som stöd för lärandeanalytiken. I det sista delområdet ingår en lista över de viktigaste lagstiftningsmässiga och etiska frågorna. Avsikten är att dessa ska underlätta bedömningen av när det är etiskt och lagenligt att utnyttja lärandeanalytik samt öka diskussionen om utnyttjandet av analytik.
Kuvaus
2. redigerad upplaga